27.05.2012

Ciasto czekoladowe z koprem włoskim

Podstawowym składnikiem tego ciasta  jest  gorzka czekolada i  koper włoski, który nadaje całości  delikatny   anyżkowy smak. 
Ciasto bez tłuszczu, z niewielką ilością cukru  trzcinowego  i mąki pełnoziarnistej....
.....wprost idealne dla tych, którzy lubią "zdrowe" słodycze ,czyli dla mojej mamy.
Można je przygotować w formie tortu , ale ja wybrałam  prostą wersję z blaszki prostokątnej.



Dość nietypowe ciasto wybrałam  na ten świąteczny dzień . Zaczął się przecież sezon truskawkowy i wypadałoby zrobić jakiś pyszny  tort śmietankowy,jogurtowy  lub serowy z owocami. Ale ja wybrałam ciasto z koprem włoskim. Zrobiłam to całkiem świadomie. Zostało z góry zapowiedziane /przez mamę/, że nie chce nic ,co zawiera cukier,tłuszcz , kremy, śmietany.....itd. Wciąż słyszę narzekania: a to na nadmiar kalorii  , to wysoki cholesterol, a to znowu na wysoką zawartość cukru. Tak to czasem bywa z mamami,  które w pewnym okresie życia zaczynają szczególnie dbać o swoje zdrowie....i  wygląd . Ale od czekolady się nie wykręci , przecież  działa na dobry humor,a tego nigdy za wiele.
Podstawowym składnikiem tego ciasta  jest  gorzka czekolada i  koper włoski, który nadaje mu delikatny    anyżkowy smak. Ciasto bez tłuszczu, z niewielką ilością cukru  trzcinowego  i mąki pełnoziarnistej  wprost idealne dla tych, którzy lubią "zdrowe" słodycze ,czyli dla mojej mamy.Można je przygotować w formie tortu , ale ja wybrałam  prostą wersję

Składniki:

  • 2 średniej wielkości bulwy kopru włoskiego
  • 4 jajka
  • 100 g  gorzkiej czekolady
  • 100 g pokrojonych orzechów laskowych
  • 50-60 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 100 g  cukru trzcinowego
  • 2 łyżki miodu
  • szczypta soli
  • 1 łyżeczka  nasion kopru włoskiego

Wykonanie:
Koper włoski pokroić w drobną kostkę.
 W niewielkim  rondelku rozgrzać miód, wrzucić  nasiona, koper , zalać  wodą do 1/2 wysokości warzyw i  dusić do miękkości / ok. 10 min/.
 Ugotowany koper wystudzić, odsączyć ,sok zachować. 
 Koper  dokładnie zmiksować na gładką masę.
 Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej lub mikrofalówce.
 Żółtka utrzeć z cukrem na gładką masę.  Białka ubić na sztywno z odrobiną soli.
  Dodać przestudzoną czekoladę , zmiksowaną  masę z kopru  i sok z gotowania nie więcej niż 3 łyżki/, starannie  wymieszać. 
Dodać drobno pokrojone orzechy/część zostawić do dekoracji/, mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia.
 Delikatnie wymieszać i  połączyć z  pianą z białek. 
Masę przełożyć  do okrągłej formy o średnicy 21cm. / Moje ciasto przelałam do niewielkiej foremki prostokątnej  wyłożonej papierem do pieczenia /. 
 Piec w nagrzanym piekarniku /ok.180 stopni / przez 40- 45 min.
Ciasto pieczone w okrągłej foremce można przekroić i przełożyć  kremem /  jest to ciasto dietetyczne, a więc masa powinna być podobna/.
Moje ciasto wyszło jednak dość niskie, a więc część "dietetyczna" została posypana cukrem pudrem , część dla łasuchów polewą z czekolady gorzkiej i śmietanki kremowej.

ciasto upiekłam na podst.przepisu z programu "Rewolucje na talerzu"

1 komentarz:

szukaj po składnikach

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...