12.11.2012

Ciasto kasztanowe - Castagnaccio alla toscana



Tak właśnie powinno wyglądać prawdziwe castagnaccio / czyt.kasztaniaczio /
 czyli tradycyjne "ciasto" włoskie wypiekane z mąki kasztanowej,  popularne głównie w regionach Toskanii, Ligurii i Piemontu.

Ciasta kasztanowe są  typowym  wypiekiem sezonowym , bo tylko o tej porze roku czyli  jesienią mąka kasztanowa jest świeża i najsmaczniejsza. Poza sezonem użycie jej nie jest zalecane. 
Ciasto  przygotowane z takiej mąki nie wymaga dodatku cukru
 /można dodać tylko odrobinę  miodu , jeśli ktoś bardzo lubi bardziej słodkie wypieki /.

Po nieudanej próbie / ZOBACZ/ , postanowiłam przygotować je jeszcze raz . Tym razem się udało i ciasto wyszło dokładnie takie jak to, które zapamiętałam: ciężkie, mokre, zbite i mocno kasztanowe.....pachnące rozmarynem ,wypełnione rodzynkami i orzeszkami piniowymi, a przepis pochodzi z mojej ulubionej strony /tutaj/.Przygotowałam z połowy podanych składników i dodałam miód ,orzechy włoskie oraz odrobinę rumu.

Mąka kasztanowa jest już dostępna w naszym kraju, ale jak zdążyłam się zorientować: bardzo droga. Moje  przepisy z wykorzystaniem tej mąki   zamieszczam więc właściwie po to , aby pokazać innym : jak można wykorzystać produkty zdrowe, choć mało znane w naszym kraju .

Składniki:/
  • 250 g mąki kasztanowej
  • 370 ml wody
  • 3 łyżki oliwy z oliwek
  • 50 g orzeszków piniowych
  • 50 g rodzynek
  • 50 g orzechów włoskich
  • gałązka świeżego rozmarynu
  • 2 łyżki miodu
  • 1 kieliszek rumu
  • szczypta soli

Wykonanie:
- Mąkę  przesiać, dodać szczyptę soli .
 - Do wymieszanych składników dolewać stopniowo wodę, dokładnie wymieszać by nie powstały grudki.
 - Ciasto powinno mieć konsystencję gęstej śmietany. 
- Do masy dodać oliwę , miód, połowę orzeszków piniowych, orzechy włoskie , rodzynki.
-  Wymieszać składniki i wlać do nasmarowanej oliwą / można wyłożyć papierem/ ,okrągłej foremki  o śr. 25 cm .
- Wysokość ciasta powinna wynosić  ok. 1 cm. 
- Wierzch posypać orzeszkami piniowymi, listkami rozmarynu i wstawić do piekarnika nagrzanego do temp. 190 st. C. piec ok.30 min. 
- Upieczone ciasto powinno mieć przyrumienioną skórkę /wierzch może być również lekko popękany/.
- Po wyjęciu z piekarnika pozostawić do całkowitego przestudzenia.



2 komentarze:

  1. Musi ciekawie smakować ale nie podejmę takiego wyzwania:)
    Kolejny raz za to mam smaka na placuszki z ricotty:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe to ciacho :)

    OdpowiedzUsuń

szukaj po składnikach

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...