02.05.2011

Sok warzywno- owocowy czyli koper włoski z pomarańczą



Niezwykle delikatny słodkawo-anyżkowy smak,a jednocześnie jedwabisty i soczysty –tak krótko mogę scharakteryzować zalety smakowe tego warzywa ,z którym można robić  wszystko:jeść na surowo, dusić,smażyć,piec i grillować.Fenkuł czyli koper włoski /finocchio/........

                                     
jest bardzo cennym  źródłem witamin i minerałów .Jedno  warzywo pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C ,w 50% na potas,Wit.B1,w ok.30% w błonnik,ok.20 % na kwas foliowy. Olejki lotne o smaku anyżkowym korzystnie wpływają na trawienie i system nerwowy. Zawiera przeciwutleniacze, wspomaga układ odpornościowy neutralizuje wolne rodniki .Dzięki  zawartości potasu zapobiega zawałom, udarom, obniża cienienie.  Fenkuł stosowany jest w potrawach dietetycznych ze względu na niską zawartość  energetyczną .A więc warzywo to nie tylko smakuje ale również leczy.

Fenkuł  należy do rodziny warzyw selerowatych, w sprzedaży dostępny jest przez cały rok/we Włoszech/.Szkoda tylko ,że nie w naszym  kraju Choć muszę przyznać ,że pojawia się obecnie coraz częściej.
Należy kupować rośliny z łodygami i podobnymi do kopru świeżymi zielonymi liśćmi, owoc powinien mieć ładny biały kolor .Zewnętrzne liście lekko łykowate należy usunąć .Bardzo popularne są u nas nasiona kopru włoskiego stosowane jako przyprawa i przyrządzania herbatek.
Koper włoski występuje w odmianie płci męskiej i żeńskiej.Koper mężczyzna  ma okrągły kształt i brzuszek-nadaje się do jedzenia na surowo ,a koper kobieta ma wydłużony stożkowaty kształt i używa się go do gotowanych potraw.

Najbardziej lubię jeść to warzywo na surowo-w postaci sałatek lub zwyczajnie jako przekąskę .W daniach gotowanych ,czy duszonych traci swój intensywny aromat i wydaje mi się trochę mdły choć bardzo delikatny i przyjemny w smaku.



Do wykonania  mojego soku potrzebowałam:
  • 1 owoc kopru włoskiego
  • 1 owoc pomarańczy
  • 1 szklanka wody naturalnej niegazowanej 
  • kostki lodu



Umyty,oczyszczony z twardych części koper wrzucamy wraz z obranym owocem  do blendera,dodajemy wodę niegazowaną,ewentualnie kilka kostek lodu i miksujemy całość.W razie potrzeby gęstość soku można dowolnie regulować wodą.

Naturalnie jak każdy sok również i ten można zrobić w sokowniku.Nie jest on wówczas gesty i zawiesisty,ale klarowny i pozbawiony miąższu,który dla mnie jest również bardzo wartościową częścią każdego owocu i warzywa.Staram się więc spożywać" soki" wykonane w blenderze z całych owoców  i warzyw.                         




Każdy sok warzywny i  owocowy można dowolnie, według gustu ,pomysłu i ulubionego smaku wzbogacać różnymi przyprawami czy nasionami.
W  moim koperkowym soczku nie ma żadnych dodatków smakowych , ponieważ chciałam zachować anyżkową słodycz tego warzywa .

3 komentarze:

  1. nietypowe dla mnie, ale fajne połączenie

    OdpowiedzUsuń
  2. ale kolor! fajny koktajl.

    OdpowiedzUsuń
  3. ciekawe połączenie-może być dobre:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...