21.12.2012

Panettone - świąteczne ciasto drożdżowe



Przygotowanie  tego włoskiego ciasta  zgodnie z oryginałem  / z zastosowaniem zakwasu /  jest bardzo  pracochłonnne, dlatego często wykorzystuję do jego wypieku świeże drożdże i jak mi się wydaje łatwiejszy sposób.

...choć to nie jest już to samo....../zobacz/ , jednak  babka jest bardzo smaczna i prawie dorównuje tej prawdziwej. 

Tym razem skorzystałam z włoskiego przepisu , który można znaleźć  TUTAJ .
 Babka nie  jest trudna do zrobienia, ale mimo wszystko  trochę czasu należy jej poświęcić.

Składniki: / na jedną wysoką babę /
  •  500 g mąki  pszennej  /po połowie Manitoba  i 00 , dokładnie wymieszane/
  •  60 ml mleka
  • 1 łyżeczka  cukru /lub melasy/
  • 12 g świeżych drożdży
  • 160 g masła
  • 4 jaja
  • 3 żółtka
  • 160 g cukru
  •  40 g skórki  pomarańczowej  kandyzowanej 
  •  100 g rodzynek/namoczonych i osuszonych/
  •  skórka starta z cytryny
  • 2 łyżeczki rumu/do wyboru/
  • 2 łyżki cukru z wanilią
  • 5 g soli
Wypiek , a właściwie umieszczenie ciasta w foremce  poprzedza  trójfazowy proces przygotowania: /bardzo łatwy/

I faza-  zaczyn: / 100 g mąki, 10 g drożdży, 1 łyżka cukru/lub melasy/, 60 ml letniego mleka/

Drożdże rozpuścić z cukrem i mlekiem, dodać mąkę. Dokładnie wymieszać składniki , aż do utworzenia się gładkiej kuli ciasta. Ciasto umieścić w  misce, przykryć folią spożywczą i odłożyć na ok.1 godzinę w ciepłe miejsce /ok.30 st.C/.Ciasto powinno podwoić swoją objętość.

II faza : / 180 g mąki, 2 g drożdży, 2 jaja, 60 g miękkiego masła, 60 g cukru/
W misce umieścić  mąkę, dodać wyrośnięty zaczyn, 2 jajka o temperaturze pokojowej, drożdże i zarobić składniki. Dodać cukier, masło i  zagniatając połączyć wszystkie składniki do otrzymania gładkiego ciasta. Przykryć folią i pozostawić do podwojenia objętości/1-2 godz./

III faza: /220 g mąki,100 g cukru,2 jaja,3 żółtka,5 g soli, 100 g miękkiego masła, rum, bakalie, skórka cytrynowa, wanilia/
Do miski z wyrośniętym ciastem wsypać pozostałą mąkę, jajka, żółtka, sól i wanilię. Ciasto starannie wyrobić /ok.10 min/ dodając pod koniec miękkie masło, a następnie, rum, skórkę i bakalie. Ciasto przykryć i ponownie odstawić do podwojenia objętości /ok.1,5 -2 godz./
U mnie czynność w III fazie przeniosłam do miski maszyny do wypiekania chleba i zastosowałm funkcję zagniatania ciasta, po czym wyłączyłam i pozostawiłam do wyrośnięcia/

-Wyrośnięte ciasto przełożyć na blat posypany mąką i złożyć ciasto nadając mu okradły kształt, a następnie przełożyć do papierowej foremki.
-Wykorzystałam oryginalne formy papierowe / są już dostępne w sklepach internetowych/,ale kiedyś użyłam wysokiej tortownicy, wykładając jej boki papierem do pieczenia na odpowiednią wysokość.

- Panettone musi ponownie rosnąć / znów do podwojenia objętości ok.1,5 godz./.
- Rozgrzać piekarnik do temperatury 200 st.C. / można wstawić do środka naczynie z wodą/
-Wierzch babki /na środku /naciąć ostrym nożem w krzyż, nałożyć łyżeczkę masła i wstawić do nagrzanego piekarnika.
-Po ok.10- 15 minutach obniżyć temperaturę do 180 st.C i kontynuować wypiek jeszce ok.40-45 minut.
-Po upieczeniu ciasto przełozyć na kratke i wystudzić.
Prawidłowo należy panettone studzić odwrócone do góry dnem,  zawieszając je przy pomocy dwóch  drewnianych patyczków wbitych równolegle  w dno foremki i umocowanych na odpowiednim stojaczku.


Po wystudzeniu posypać cukrem pudrem
Moje domowe panettone rózni się tylki nieco w smaku do tych oryginalnych , ale jest jedna jedyna i zasadnicza różnica : włoskie panettone ma kilkumiesięczny okres przydatności do spożycia 
/te z cukiernii , czy piekarni trochę krótszy/ ,a moje ciasto po tygodniu / jeśli dotrwa / jest już suche, a strach pomysleć co by się z nim działo  gdyby tak włożyć je do plastikowego woreczka.......


2 komentarze:

  1. Uwielbiam tę babkę... Nigdy nie robiłam a zapewne domowa jest duzo lepsza od sklepowej (choć lubie sam fakt otrzymywania jej za zakupy w pewnym sklepie:))

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie takie ciasto dostałam:-) Przyjaciółka wróciłą z nart we Włoszech i mi przywiozła. Zostawiłam na święta:-) Twoja prezentujeasię bardzo elaegancko i smacznie:-)

    OdpowiedzUsuń

szukaj po składnikach

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...