29.10.2011

Risotto z gruszką i serem taleggio -Risotto alle pere e TALEGGIO



Gruszki lubią towarzystwo serów,a ryż doskonale czuje się w każdym towarzystwie.Przygotowałam więc dzisiaj  jako primo piatto wytrawne  risotto z gruszkami  i serem Taleggio.

Kiedy byłam małą dziewczynką uwielbiałam ryż zapiekany z jabłkami,gruszkami i z dodatkiem innych owoców na słodko.Teraz jestem już dużo,dużo większa i ryż na słodko poszedł w odstawkę. Wprowadziłam  natomiast do mojego jadłospisu risotta  wytrawne  z owocami. Przygotowuje  się je w sposób klasyczny ,ale z  owocami  w roli głównej.Z początku trochę dziwne wydawało mi się dodawanie do dnia owocowego cebuli/można zrezygnować/,czy pieprzu.Dziś jest to dla mnie zupełnie normalne .
Składniki :/na 4 osoby/

  • 320 g ryżu Carnaroli /użyłam Vialone Nano/na risotto
  • 1 malutka cebulka
  • 2 gruszki
  • 800 ml bulionu warzywnego
  •  150 g kremowego sera/użyłam taleggio/
  • 1 łyżka świeżego masła
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
  • ¾ szklanki białego aromatycznego wina wytr./użyłam Prosecco/
  • zielona pietruszka 
  • orzeszki pistacjowe do posypania
  • szczypta szafranu
  • sól
  • pieprz     do smaku
Wykonanie:
Gruszki/wybrać takie,które w czasie gotowania zachowują strukturę/obrać i pokroić w kostkę,skropić sokiem z cytryny/ by nie ciemniały/, pozostawić kilka plasterków do dekoracji. Przygotować bulion warzywny.Powinien być gorący przez cały czas gotowania risotto.Na głębokiej patelni rozgrzać oliwę z masłem, dodać pokrojoną drobniutko cebulkę i lekko poddusić .Wsypać ryż i mieszając smażyć  ryż wchłonie cały tłuszcz.Wlać wino i  gotować do odparowania alkoholu.Dodać gorący bulion tak ,aby przykrył ryż i nadal dusić ok.10 min./uzupełniać  cały czas  bulionem w trakcie gotowania/.Wsypać gruszki,  i gotować jeszcze ok.5 min. Dodać pokrojony w kostkę ser,szafran/użyłam dla  dodania żółtego koloru i nadania potrawie ciekawego smaku/ doprawić do smaku solą i pieprzem, dokładnie wymieszać, zgasić ogień i przykryć pokrywką  na ok.3 min.Podawać  gorący posypany orzeszkami pistacjowymi.

 Taleggio to maślany,delikatny ser o mocnym choć łagodnym aromacie,w czasie gotowania topi się bardzo łatwo,dlatego używany jest często do risotto.Możemy go jednak zastąpić innym półmiękkim,łatwo topliwym serkiem i risotto też będzie znakomite.

1 komentarz:

szukaj po składnikach

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...