19.05.2013

Farinata z ciecierzycy - Ciecina


Placek z mąki  z ciecierzycy to  wypiek wytrawny o dość  specyficznym, lekko "orzechowym"i mocno wyczuwalnym cieciorkowym  smaku , chrupiący  z zewnątrz, mięciutki w  środku. 
Ciecina  pochodzi z  Włoch /Liguria/ .

Po upieczeniu należy go  wystudzić, a następnie pokroić w kwadraty ,  i podawać jako przekąskę / z dodatkami lub samodzielnie/ , choć jest wielu zwolenników jadania placka na ciepło.

Upiekłam go z czystej ciekawości ,a  przy okazji uszczupliłam nieco moje zapasy mąki  z ciecierzycy.
Do pieczenia tego placka używa  się niskiej, żeliwnej patelni, ale ja upiekłam go w prostokatnej blaszce aluminiowej i też się udał. Do farinaty można dodać różne przyprawy /tradycyjna to rozmaryn i kmin/ oraz  inne, dowolne  składniki np. warzywa.  Pierwsza próba, to klasyczna tradycyjna farinata ,a w planie mam przygotowanie wersji wzbogaconej z warzywami , którą nazywa się  omletem bez jaj
/frittata senza uova/.

Składniki : / na okrągła blaszkę  śr.24 cm/
  • 200 g maki z ciecierzycy
  • ok. 500 ml  wody
  • 3-4 łyżki oliwy z oliwek
  • kilka listków rozdrobnionego  rozmarynu
  •  1/2  łyżeczki  nasion kminu rzymskiego
  • ok. 1 łyżeczka soli
  • pieprz do smaku

Wykonanie:
-Mąkę  dokładnie wymieszać z ciepłą wodą /mieszać do całkowitego rozpuszczenia grudek/.
-Dodać oliwę ,sól i odstawić na kilka godzin pod przykryciem/ w temp. pokojowej/.Ciasto jest bardzo rzadkie /niczym na naleśniki/.
-Po upływie min. 4 godzin ciasto wymieszać , dodać przyprawy i przelać do  lekko natłuszczonej formy /okrągła lub prostokątna/.Ciasto powinno miec wysokośc ok. 1 cm.
-Wstawić do gorącego piekarnika/0k. 200 st.C/ i piec ok.30-40 min.
-Ciasto powinno stężeć , a wierzch  ładnie  przyrumienić się.


2 komentarze:

  1. Bardzo lubię farinatę. U nas często dodają jako gratis do pizzy kupowanej na tygodniu.

    OdpowiedzUsuń

szukaj po składnikach

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...